Ponad połowa Polaków uważa, że system edukacji niedostatecznie rozwija kompetencje cyfrowe, jednak 45 proc. własne umiejętności ocenia dobrze. Polacy stawiają na samodzielną naukę
Aż 55 proc. Polaków ankietowanych przez polski ClickMeeting ocenia, że nasz system edukacji nie rozwija wystarczająco umiejętności cyfrowych. Mimo to 45 proc. dobrze ocenia własne kompetencje w tym zakresie. Za najbardziej rozwinięte obszary e-usług w Polsce respondenci uważają bankowość elektroniczną (75 proc. badanych), e-commerce (67 proc.) i administrację publiczną (46 proc.). Polacy deklarują zainteresowanie samodzielną edukacją w zakresie kompetencji cyfrowych – 15 proc. byłoby gotowych zapłacić za szkolenie online lub webinar na ten temat, a 37 proc. chętnie skorzystałoby z dostępu zapewnionego przez pracodawcę lub uczelnię.
2025-06-16, 11:02

Bankowość elektroniczna jest najlepiej rozwiniętym i najłatwiej dostępnym w Polsce systemem usług cyfrowych – takiego zdania jest aż ¾ Polaków, jak wynika z reprezentatywnego badania platformy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów i spotkań online. Drugie miejsce zajmuje sektor zakupów internetowych, wskazywany przez 67 proc. badanych, a trzecie – możliwość załatwienia spraw urzędowych online (46 proc.). Spory odsetek respondentów – 28 proc. – wskazuje również narzędzia do pracy hybrydowej i zdalnej (np. platformy do komunikacji online, programy do zarządzania projektami), a 24 proc. – narzędzia do edukacji online (platformy do komunikacji, dostępność materiałów dla prowadzących i nauczycieli, programy ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych). 

Również 24 proc. badanych wskazuje sektor opieki zdrowotnej (np. możliwość rezerwacji wizyty przez Internet, teleporady). Z kolei tylko 16 proc. uważa, że na wysokim poziomie stoi w Polsce dostęp do kultury online (np. wirtualnych wystaw, bibliotek cyfrowych czy wydarzeń online). Zaledwie 1 proc. ankietowanych jest zdania, że w Polsce nie ma żadnych dobrze rozwiniętych i łatwo dostępnych usług cyfrowych, a 9 proc. nie ma opinii na ten temat. 

Polacy chętnie edukują się samodzielnie – najchętniej z języków obcych

Własne kompetencje cyfrowe dobrze ocenia 45 proc. respondentów, a źle – tylko 12 proc. Jako średnie postrzega je 35 proc. ankietowanych, a 7,5 proc. nie umie ich ocenić. Natomiast tylko 22,5 proc. badanych przez ClickMeeting twierdzi, że polski system edukacji w wystarczającym stopniu rozwija kompetencje cyfrowe obywateli, a w opinii aż 55 proc. robi to niedostatecznie. Kolejne 22,5 proc. nie ma zdania na ten temat. 

Polacy chętnie zdobywają wiedzę na własną rękę, a wielu jest gotowych zapłacić za dostęp do eksperckich materiałów o tematyce, która ich interesuje. Twórcy internetowi, szkoleniowcy i edukatorzy zdają sobie z tego sprawę – tylko w pierwszym kwartale tego roku liczba osób tworzących płatne webinary za pośrednictwem ClickMeeting w Polsce zwiększyła się aż o 48,5 proc. Z kolei liczba sprzedanych biletów oraz ich wartość wzrosły o prawie jedną trzecią. Za ponad połowę wydarzeń odpowiada sektor szkoleniowo-edukacyjny – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting. – Jak wynika z naszego badania, tylko 28,5 proc. respondentów nie byłoby w ogóle zainteresowanych płatnym eksperckim kursem online czy webinarem rozwijającym kompetencje cyfrowe. Udział w takim wydarzeniu wykupiłoby 15 proc. badanych, a 37 proc. chętnie skorzystałoby z dostępu zapewnionego przez pracodawcę lub uczelnię. Pozostałe 19 proc. nie wie, czy by się na to zdecydowało.

Wśród zakresów szkoleń, kursów i webinarów, które Polacy uważają za najbardziej interesujące, prowadzą języki obce, wskazywane przez 36 proc. badanych. Niewiele mniej, 31,5 proc., wskazuje umiejętności techniczne, np. związane z cyberbezpieczeństwem, programowaniem czy analizą danych. Po 26,5 proc. odpowiedzi zebrały tematy związane ze zdrowiem, zdrowym stylem życia i odżywianiem, oraz informacjami branżowymi z obszaru zainteresowań danej osoby. Co 4. badany chciałby się bliżej zapoznać z tematyką sztucznej inteligencji, a co 5. dowiedziałby się więcej o rozwijaniu kompetencji miękkich (jak np. komunikacja czy zarządzanie) i posłuchał porad na temat finansów i inwestowania

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
ZAŁĄCZNIKI
fot_freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.