Polacy są przychylni edukacji online, ale tej zorganizowanej – niemal połowa jest zdania, że może być ona równie efektywna, co lekcje stacjonarne. Komentarz eksperta
Chociaż Polacy uznają kursy online i aplikacje edukacyjne za ciekawe narzędzia, to jednak 62 proc. uważa, że nie są one w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji. Natomiast blisko połowa respondentów jest zdania, że zorganizowana nauka zdalna może być tak samo efektywna, jak stacjonarna. Według 31 proc. ankietowanych szkolne podręczniki można częściowo lub całkowicie zastąpić wersjami cyfrowymi. Co 4. badany uważa, że korzystanie ze smartfonów do nauki powinno być dopuszczone w szkołach. Warto jednak pamiętać, że organizacja takich zajęć wymaga innego podejścia nauczyciela i większego zaangażowania uczniów.
2024-09-02, 11:45

Rozpoczął się kolejny rok szkolny. Przy tej okazji odżyła dyskusja m.in. o skuteczności nauczania przez Internet, która rozgorzała w lipcu po ogłoszeniu wyników matur oraz egzaminów ósmoklasisty. Zdaniem 62 proc. Polaków kursy online i aplikacje do edukacji to ciekawe narzędzia, które jednak nie są w stanie zastąpić tradycyjnych lekcji – tak wynika z ostatniego badania ClickMeeting, lidera polskiego rynku narzędzi do webinarów, spotkań online i wsparcia edukacji oraz pracy zdalnej i hybrydowej. Bardziej przychylne podejście wykazujemy wobec zorganizowanej nauki szkolnej prowadzonej na odległość – prawie połowa badanych uważa, że zajęcia edukacyjne w trybie zdalnym mogą być równie efektywne, jak te tradycyjne, a tylko 30 proc. sądzi, że nie są one tak skuteczne, jak nauka stacjonarna. Zdalne nauczanie w ograniczonym zakresie popiera 42 proc. badanych.

Zaangażowani uczniowie z ponad dwukrotnie większą szansą na lepsze oceny

Jednak by nauka zdalna była skuteczna, wymaga nieco innego podejścia niż tradycyjne lekcje stacjonarne. W świecie wirtualnym uczniowie często łatwiej się rozpraszają, szybciej się nudzą i, szczególnie w grupie, łatwiej mogą ukryć swój brak zainteresowania lekcją. Do tego weryfikacja ich wiedzy stanowi większe wyzwanie niż w standardowych warunkach. Tymczasem zaangażowani w naukę uczniowie mają ponaddwukrotnie większe szanse na uzyskanie dobrych ocen niż ich niezaangażowani rówieśnicy. 

Przeciwdziałanie poczuciu odosobnienia uczniów podczas lekcji online i stworzenie środowiska sprzyjającego nauce jest zadaniem nauczyciela, a pomóc mu w tym może m.in. technologia. Wymaga to jednak zmiany postrzegania procesu przekazywania wiedzy, postawienia na pracę bardziej twórczą oraz na naukę poprzez zabawę. Zaangażowanie uczniów łatwiej zwiększyć w modelu pracy projektowej, wykorzystując do tego np. dostępną w narzędziu do nauki online funkcję podpokojów. Warto też pamiętać, że tworzenie oczekiwań wobec uczniów i budowanie ustalonych zasad, nawet jeśli mniej potrzebne w świecie wirtualnym, pomaga budować efektywne środowisko do nauki – minimalizując rozpraszanie uwagi, zwiększając produktywność, zapobiegając problemom z zachowaniem i ułatwiając sprawdzanie, czy uczniowie rozumieją udostępniane im materiały. 

Polacy za cyfrowymi podręcznikami i nauką na smartfonach

Polacy są otwarci nie tylko na ideę nauki online, ale również na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi w nauczaniu. Jak wynika z danych ClickMeeting, zdaniem 31 proc. ankietowanych szkolne podręczniki można częściowo lub całkowicie zastąpić wersjami cyfrowymi, a zdaniem 19 proc. respondentów w przyszłości będzie to standardem, choć obecnie nie jest możliwe. Co 4. badany uważa, że korzystanie ze smartfonów do nauki powinno być dopuszczone w szkołach. 

Marek Grzywna dla ClickMeeting, wyróżniony Nauczyciel Roku 2022 

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.