Tylko co 4. młody Polak wysoko ocenia swoje kompetencje cyfrowe, a jedynie 30 proc. uważa, że polski system edukacji dobrze rozwija te umiejętności
Tylko 30 proc. Polek i Polaków w wieku od 18 do 27 lat jest przekonanych, że polski system edukacji dobrze rozwija umiejętności cyfrowe, jak wynika z badania ClickMeeting. Zdecydowana większość ocenia swoje kompetencje w tym zakresie jako „raczej dobre” lub przeciętne. Młodzi stawiają na samodzielną edukację – co piąta badana osoba byłaby skłonna zapłacić za udział w kursie online lub webinarze wspierającym rozwój kompetencji cyfrowych, a 43 proc. byłoby zainteresowanych, gdyby otrzymali taką możliwość od uczelni lub pracodawcy.
2025-09-02, 11:44

Jedynie co 4. Polak w wieku od 18 do 27 lat bardzo dobrze ocenia swoje kompetencje cyfrowe (np. umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych czy oprogramowania, komunikowania się zdalnie, pozyskiwania i weryfikacji informacji w Internecie, rozwiązywania problemów technicznych, obsługi urządzeń elektronicznych), a 45,5 proc. określa je jako raczej dobre. Zdaniem 23 proc. są one przeciętne (ani dobre, ani złe), 2,5 proc. uważa, że są one złe, a 3 proc. nie potrafi ich ocenić. To dane z najnowszej analizy platformy ClickMeeting, lidera polskiego rynku webinarów i spotkań online.

Jednocześnie tylko 30 proc. badanych z najmłodszej grupy wiekowej sądzi, że polski system edukacji dobrze rozwija kompetencje cyfrowe obywateli (7 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie tak”, a 23 proc. „raczej tak”). Z tym stwierdzeniem nie zgadza się 55,5 proc. ankietowanych (45 proc. „raczej nie”, 10 proc. „zdecydowanie nie”), a 14,5 proc. nie ma zdania w tej kwestii. 

W badaniach przeprowadzanych w Polsce, Czechach i na Słowacji polscy uczniowie pod względem umiejętności cyfrowych wypadają słabiej niż ich rówieśnicy z pozostałych dwóch krajów. Jednocześnie, jak wynika z danych Eurostatu, 99 proc. młodych ludzi w Polsce codziennie używa Internetu, a rozwój tego typu umiejętności jest kluczowy, aby bezpiecznie i odpowiedzialnie poruszać się po sieci – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeetingNa szczęście młodzi Polacy są zainteresowani edukacją na własną rękę w tym zakresie. Prawie co piąta badana przez nas osoba w wieku od 18 do 27 lat byłaby gotowa zapłacić za udział w eksperckim webinarze lub kursie online rozwijającym kompetencje cyfrowe, a 43 proc. chętnie wzięłoby w czymś takim udział, gdyby dostęp został zapewniony np. przez uczelnię lub pracodawcę.  

Młodzi samodzielnie najchętniej uczą się języków obcych 

Co 4. respondent z analizowanej grupy wiekowej uważa, że oferta wysokiej jakości rozwiązań wspierających samodzielną edukację w Polsce jest wystarczająca. Przeciwnego zdania jest co trzeci badany, natomiast 42 proc. nie ma zdania na ten temat. Według 31 proc. ankietowanych narzędzia do edukacji online – takie jak platformy do komunikacji online, dostępne zdalnie materiały dla prowadzących i nauczycieli, programy ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych – są w Polsce dobrze rozwinięte. 

Wśród tematów szkoleń, kursów i / lub webinarów, którymi respondenci byliby najbardziej zainteresowani, prowadzą m.in. języki obce (43 proc. wskazań) i umiejętności techniczne, np. cyberbezpieczeństwo, programowanie, analityka danych (40,5 proc. wskazań). Tematami związanymi ze zdrowym trybem życia i odżywianiem byłoby zainteresowanych 26 proc. młodych Polaków, a po 23,5 proc. – poradami na temat finansów i inwestowania oraz tematyką psychologii i edukacji. 

W całej Unii Europejskiej co 4. osoba w wieku od 16 do 29 lat korzysta z edukacji online, biorąc udział w różnych internetowych kursach. W Polsce jak na razie ten odsetek jest niższy i wynosi ok. 15 proc. Jednak popularność samodzielnych form edukacji rośnie również nad Wisłą – ponad połowa wydarzeń organizowanych za pośrednictwem ClickMeeting to te związane z edukacją i szkoleniami – dodaje Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeetingOrganizacja kursów, szkoleń, webinarów eksperckich i warsztatów jest już jednym z bardziej dochodowych modeli zarabiania dla twórców internetowych.

Badanie przeprowadzono w kwietniu 2025 r. na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat.

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
ZAŁĄCZNIKI
fot_freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.